zaterdag 26 januari 2013

De patronen zijn uitgezocht.

Wat een leuk werkje was dit.
Naast het uitzoeken van de patronen wilde ik ze ook uittekenen. Dus online een croquis gezocht die ik kon gebruiken als basis voor de tekening.
Dat was nog even zoeken, want de meeste die je kan vinden zijn echte modellen-croquis. Nu ben ik het modellenlichaam al jaren terug ergens kwijt geraakt. En om toch een redelijk getrouwe indruk te krijgen wilde ik ook een voorbeeld vinden die wat meer bij mijn paste.
Gelukkig is het uiteindelijk gelukt.
Over de croquis die ik had uitgezocht heb ik een leeg a4-vel gelegd en daarna de lijntekeningen vanuit de patroonbladen en het figuur nagetekend op dit blad.

Het leuke hieraan was dat ik daardoor erachter kwam dat bepaalde patronen niet binnen het geheel pasten.
En uiteindelijk heb ik 3 verschillende patronen vervangen voor andere uit mijn grote stapel.

Het resultaat ben ik erg blij mee.

Ik ga nu de tekeningen op me laten inwerken en dan kleuren bepalen.
En natuurlijk kijken welke stoffen uit mijn voorraad ik hiervoor kan gebruiken.
Mijn collectie bestaat tot nu toe uit 12 stukken:
  1. jurk - lang - in een printstof
  2. rok - lang - in een basiskleur
  3. rok - lang - in een printstof
  4. broek - rechte pijp - basiskleur 1
  5. broek - wijde pijp - basiskleur 2
  6. shirt / topje - basiskleur 1
  7. shirt / topje - basiskleur 2
  8. shirt / topje - print
  9. shirt / topje - extra uni-kleur
  10. blouse - print
  11. vest - basiskleur 1 of 2 of extra uni-kleur
  12. jas - basiskleur 1 of 2 of extra uni-kleur

Dit is het voorlopige resultaat.
Als ik meer kleuren heb bepaald zal ik elke tekening apart inscannen en plaatsen.
Voorlopig is het van linksboven naar rechts de patroonnummers:
tekening 1 :  3 & 6
Tekening 2 : 7 & 10 & 12
Tekening 3 : 2 & 4
Tekening 4 : 7 & 10
Tekening 5: 5 & 9 & 11
Tekening 6 : 3 & 5
Tekening 7 : 8 & 9
Tekening 8 : 1





Welke patronen en stoffen ik ga gebruiken zal ik verder ook vertellen op het moment dat ik het kledingstuk ga maken. 

Voorlopig ben ik weer een stapje verder en zijn nu eerst andere dingen aan de beurt aangezien het toch nog zo koud is.

4 opmerkingen:

  1. Wauw, wat een mooie opzet zo! Ben benieuwd naar de vertaling in stof zometeen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wawwwwww, dat ziet er echt professioneel uit! Zo ver ben ik nog niet, maar wat kan ik hier veel leren zeg!! Groetjes en heel veel succes met de projecten, ben zo benieuwd naar de resultaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waar heb je die croquis gevonden. Zo wil ik ook wel een collectie ontwerpen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hai Anna,
      ik heb gewoon gegoogled op croquis afbeeldingen en toen eentje gezocht die ik bij mijn figuur vind passen.
      https://www.google.nl/search?q=croquis&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=VVw_UYKOCOSK7Ab33YHQBQ&biw=1366&bih=547&sei=hlw_UaSsOe3B7AactYHQCA

      Deze heb ik overgetrokken en daarna naar mezelf aangepast :D
      Leuk als je ook een collectie gaat ontwerpen. Heb je ook een blog?
      Ik vind het leuk om de resultaten van anderen ook te zien

      Verwijderen